Madeiralla Tammikuussa 2022: Ennen matkaa
Toukokuun 5. päivä 2021 päätimme lähteä tulevan talven aikana pitkälle lomalle. Aika lyhyen harkinnan jälkeen istuimme molemmat kotosallamme ja selasimme nettiä, tarkoituksena varata matka samaan aikaan sopivaan kohteeseen. Harkitsimme Kap Verdeä ja muita varmasti lämpimiä kohteita. Olimme molemmat jo aiemmin matkustelleet paljon ja käyneet aiemmin Madeirallakin, mutta se alkoi tuntua hyvältä kohteelta.
Ajattelimme, että kesän ja syksyn aikana maailmassa korona epidemia ollaan saatu jo hallintaan ja näin matkustaminenkin saattaisi jo sujua tuolloin ihan mukavasti. Booking.com sivuilta selailimme sopivia majoitusvaihtoehtoja. Emme halunneet välttämättä pääkaupunkiin Funchaliin: lähiseutukin kelpaisi. Nopeasti löysimme viihtyisän näköisen maalaistalon upean näköisellä maisemanäköalalla. Maalaistalosta sai vuokrata huoneiston keittiöllä ja pienellä terassilla , josta avautuisi näköala alas kylään, vuoren rinteitä alas aina merelle saakka. Se näytti houkuttelevalta. Paikan arvostelut olivat erinomaiset, joten suht nopeasti varasimme koko tammikuun ajaksi talosta pienen huoneiston n 350 € kk hintaan. Ebookers sivuilta löysimme vastaavat lennot. Lentojenkaan hinta ei ollut mielestämme kallis n. 400 €. Lentäisimme yhdellä välilaskulla Frankfurtissa Madeiran kansainväliselle lentokentälle: Christiano Ronaldo. Ronaldo on Madeiran lahja maailman jalkapllofaneille. Takaisin meillä olisi kaksi välilaskuja: Lissabonissa ja Münchenissä.
Annikka oli opintovapaalla töistä ja minä anoisin lomaa töistä koko Tammikuuksi. Varausvaiheessa en siis vielä voinut olla varma saisinko töistä vapaata, mutta luotin esimieheni arvostelukykyyn ja omiin neuvottelutaitoihini siinä määrin, että päätin ottaa pienen riskin . Niin kaipasin lomaa, olin tehnyt töitä 2 vuotta peräkkäin ilman pidempiä lomajaksoja.
Varaukset tehtiin ja jäätiin ideastamme innokkaana odottamaan ajan kulumista ja talven pimeitä päiviä.
Lähtö alkoi lähetä. Esimieheni oli luvannut minulle haluamani ajanjakson lomaa. Odotin kovasti, että loma alkaisi. Kuitenkin, ajan kuluessa ei korona tilanne ollutkaan muuttunut siihen suuntaan kuin keväällä arvelimme. Tilanne oikeastaan oli huonontunut. Loppuvuodesta 2021 Sairaaloissa ympäri maailmaa olikin enemmän koronapotilaita kuin koskaan aiemmin. Me olimme huolehtineet kuitenkin, että molemmilla oli vähintään kaksi rokotetta, joten terveydellisesti näimme, että meillä ei ollut suurta riskiä sairastua. Joulukuussa rokotustahtia lisättiin ja Annikka saikin jo kolmannen rokotteen, mutta minulla toisesta rokotteesta ei ollut ehtinyt kulua 4 kk, joten minä en kolmatta rokotetta vielä saanut. Seurasimme korona tilanteen kehittymistä vähän huolestuneina, mutta missään vaiheessa vaihtoehto ei ollut perua matkaa pahan koronatilanteen tähden. Tilanne piti ottaa haltuun seuraamalla lentokenttien ja maiden vaatimuksia rokotteista ja testeistä.
Lentoasemaa Madeiralle operoi Lufthansa. Joulukuussa luimme päivittäin Lufthansan informaatiota sen nettisivuilta läppäreiltä ja latasimme Lunfhansan aplikaation, johon haimme lentomme -varaustunnuksen avulla. Tietokoneelta selasimme informaatiota, jota annettiin rokotus- ja testivaatimuksista. Informaatiota oli useilla sivuilla ja linkit ohjasivat eri otsikoin eri aiheisiin sivuille, välillä tuntui että edestakaisin samojenkin sivujen välillä. Mobiiliaplikaatiossa oli omat informaatiosivunsa. Siitä sekasotkusta oli vaikea löytää selkeitä vastauksia kysymyksiimme. Päättelimme, että vaatimuksena, jos lennät Frankfurtin tai Münchenin kautta on, että tulee olla rokotustodistukset ja antigeeni testitulos 72 h ennen lennon lähtöä. Madeiran ohjeista suodattui sivut ’madeirasafe.com’, minne vaaditut dokumentit piti ladata etukäteen ja niitä voitiin käsitellä vain digitaalisesti. Piti ratkaista missä kävisimme koronatestissä: lentokentällä, Helsingin Kampissa, Turussa Myllyn parkkipaikalla olisi 9lives kontti, jossa testin voisi otattaa. Minä en saanut ladattua rokotustodistustani Lufthansan sivuille. Lentotunnus ja nimeni antoi aina ilmoituksen, että lentoa ei järjestelmästä löydy. Mitä .. v....
Päivittäin keskustelimme miten aplikaatiot toimivat ja miten dokumentit saa oikein ladattua ja onko toinen onnistunut mitä asioita ratkomaan. 25.12.2021 vaatimukset muuttuivat äkisti. Nyt Lufthansa vaati, että testin tuli olla PCR testi 48 h ennen lähtöä. Pikainen muutos suunnitelmaan ja menemmekin sitten Myllyn P paikalle 1.1.2022 lauantaiaamuna klo 8 jonottamaan testiinpääsyä. Pääsimmekin mukavasti testiin ja tuloskin luvattiin 24 tunnin sisällä. Se riittäisi lähtöaikaan nähden hyvin. Ostimme lisäksi englanninkielisen todistuksen testituloksesta. Koronatestin ja todistuksen hinta oli 157€.
Aiemmin viikolla maanantaina 27.12. Enni, tyttäreni soitti minulle ja kertoi, että oli altistunut koronalle ja hänellä oli oireita. Hän oli joulupäivänä siskonsa kanssa vieraillut isänsä luona, joka oli juuri saanut positiivisen koronatestituloksen. Itse olin vieraillut Ennin luona tapaninpäivänä 26.12. Hänen altistumisesta oli siis kulunut 1 päivä. Kuitenkin vierailin vain oven suussa, sisäpuolella, enkä mennyt sisälle kahville. Juttelimme ovensuussa, eteisessä noin vartin ja lähdin pois. Annin, Ennin siskon, luona taas vietin sunnuntaina jokusen tunnin. Kaikki mahdollisuudet viruksen saamiseen siis olivat olemassa. Siitä alkoi jännitys, saanko sittenkään negatiivisen testituloksen itse vai joudunko joka tapuksessa altistuneena jäämään karanteeniin.
Ennin ja Annin testitulokset tuli keskiviikkona 29.12. Enni oli positiivinen ja Anni negatiivinen. Suojelusenkelini oli ollut mukana joulun aikaan. Altistumiseni olisi asteen epätodennäköisempää, koska Anni ei virusta ollut saanut.
Ennen omaa testiäni hienoin hampaitani ja suustani puhtaaksi vimmatusti ja desinfioin sitä jollakin kaapista löytyneellä vanhalla kurlausaineella. Pelkäsin todenteolla että matkantekoon katkeaisi nyt tuohon testiin: en saisikaan siitä negatiivista tulosta, mikä oli vaatimus, että pääsi lennolle. Testistäni oli kulunut 14,5 h oli keskiyö klo 1:30. Valvoin, Puhelin kilahti ja arvasin, että tulos tuli. Avasin nopeasti viestin, siinä luki isolla NEGATIIVINEN. Testitulos piti heti ladata linkistä koneelle. Viestin mukana sain koodin, jolla testituloksen pystyi lataamaan koneelle. Koodi oli voimassa yhden tunnin. No, ei voi olla …. Onkohan Annikka herännyt tähän viestiin. Hänenkin pitää toimia heti, jotta saa dokumentin ladattua. Soitin keskiyöllä Annikalle ja kerroin, että nyt pitää toimia. Kiitollisena tiedosta, hänkin latasi tuloksen heti ja homma tuntui nyt olevan kunnossa. Jännitysnäytelmä oli ohi ja näytelmä päättyi onnellisesti.
Aamulla sunnuntaina aikaa lähtöön oli 24 h. Viimeiset pakkaamiset ja siivous kotona. Annikka ja Markku tulivatkin luokseni jo n klo 12 enkä ihan ollut valmis. Joimme kahvit ja vielä juttelimme Lufthansan sivuista miten saamme sinne koronatodistuksen ja saadun negatiivisen testituloksen. Arvelin, että johtuikohan lennon tunnuksen tuntemattomuus siitä, että check in operaatio oli vielä tekemättä. Madeirasafe.com sivuille olimme onnistuneet molemmat dokumentit lataamaan. Se näytti olevan kunnossa. Päätimme vielä Vantaalla Holiday Inn hotellissa illalla tehdä check in operaation ja yrittää sitten uudelleen ladata testituloksen.
Markku ajoi meidät Vantaalle, missä olimme mukavasti viiden aikaan. Check in mobiilisti piti tehdä viimeistään 12 tuntia ennen lennon lähtöaikaa. Eli tapauksessamme ennen klo 19:20 illalla. Huoneeseen päästyämme ryhdyimme heti toimeen. Läppäri auki ja mobiilit auki ja sitten näppilemään check in sivuja. Mitä ihmettä, edelleenkään tietokoneelta Lufthansan sivuilla ei tunnistanut lentotunnustamme. Kokeilin mobiilisti, sieltä pääsin eteenpäin ja aplkaatio tunnisti lentotunnuksen QWGOOG. Tarkkailin sivuja ja yhtä äkkiä huomasin, että ei saatana, minun nimi on kirjoitettu lentolipuun väärin. Se on kirjoitettu Hannna: kolmella n:llä. Apua, mitä nyt! Annikka yritti edetä 'check in' operaatiota, mutta oli sekaantunut väärille sivuille ja täytti kaavaketta, mikä kuului henkilöille, jotka matkustavat ja jäävät Saksaan, ei jatkolennon omaaville.
Minä soitin Lufthansan puhelinpalveluun ja yritin selvittää mitä pitää nyt tehdä, kun lippu on väärällä nimellä. Naisääni kertoi, että tosiaan nimi lipussa ja passissa pitää olla sama. Hän ei kuitenkaan voisi nimeä lippuun muuttaa, vaan koska olin varannut sen ebookers kautta - lippua voiisi käsitellä vain heidän kautta. Naisääni totesi, että omalla vastuullani voin edetä tuon lipun kanssa lennolle ja jos päädyn perumaan tämän lipun ja varaamaan uuden, voisin saada rahat hyvityksenä heiltä takaisin. Ei kovasti lämmittänyt tuo myönnytys :-(
Seuraava soitto ebookers palvelunumeroon. Parin yrityksen jälkeen sain ystävällisäänisen naisen puhelimeen ja hän pyrki kaikin tavoin auttamaan, vaikka ei oikea henkilö mielestään ollut asiaa hoitamaan. Neljän tai viiden tauon aikana nainen yritti saada tietoa, mitä minun työn tulisi tehdä. Samaan aikaan kun nainen haki tietoja kolleegoiltaan, minä jo aloittelin toisella puhelimella check in operaatiota, vaikka nimeni väärin olikin. Aikaa ei nää ollut odotella vastausta. Lopulta nainen puhelimen päässä kertoi, että heidän mielestään virhe on niin pieni, että se ei ehkä aiheuta toimenpiteitä kentällä. Odottaessani ja check in näpräilyä tehdessäni olinkin jo itse tullut samaan johtopäätökseen. Nyt mennään näillä mitä on.
Saimme Lufthansan sivuille mobiilisovelluksen kautta rokotustodistuksen ja testitulos meillä oli molemmilla tulostettuna, joten päätimme näyttää sen paperilla lentokentän virkailijoille. Muut tiedot olimme onnistuneesti nyt saaneet digitaalisena eteenpäin. Madeirasafe.com sivuillekin oli tullut vihreä leima ’valid’. Dokumenttimme oli hyväksytty.
Lentokentällä
Aamulla 5:20 Lentokenttä shuttle bus jätti meidät Terminaali 2 eteen, josta ripeästi kävelimme T1 seen. Helsingin kenttä näytti olevan osittain vieläkin remontin alla, joten kulkureitit eivät vielä olleet kovin matkustajaystävälliset.
Meidän tuli jonottaa check in pisteeseen, koska koronarajoitusten vaatimusten tähden virkailijoiden tuli vielä kuitata , että kaikki vaatimukset oli täytetty ja tarkistaa passista henkilöllisyytemme. Jono oli jo suht pitkä, mutta eteni. Noin puolessa tunnissa olimme check in tiskin edessä. Virkailija sopersi jotakin outoa kysymystä, että olimmeko täyttäneet Madeiran pääsyyn vaaditut asiat. Hän tarvitsisi QR koodin. Mitä ? Mikä QR koodi ? Olimme menossa vasta lennolle Frankfurtiin? Hetken kysymystä aivoissa pyöritettyä, alkoi kysymys aueta. Virkailija varmasti halusi nähdä madeirasafe.com sivujen tilanteemme? Ehkä? Virkailija ei itsekään tiennyt millä sivuilla tai missä tuo QR koodi olisi. Sitten repimään reppua auki ja haparoimaan puhelimesta oikeita sivuja. Yess, täällä on madeirasafe.com sivut ja minun tietoni. Virkailija vaikutti tyytyväiseltä ja näppäili sivuilta QR koodin esiin ja sanoi hymyillen, että hyvä, tämä riittää --.....
Minä vielä jännitin huomaisiko virkailija, että nimeni oli väärin lipussa. Virkailijoilla oli suht kiire, koska jono oli vielä pitkä ja lento lähtisi 40 min päästä. Virkailija näppäili konettaan, liimasi tunnukset matkalaukkuihimme ja YESS ojensi meille matkaliput.
EI huomannut
Matkalaukut olivat liukuhihnalla ja meillä matkaliput käsissä. Nyt tuntui siltä, että viimeinenkin este matkan tieltä oli pois. Nyt mikään ei enää estäisi matkamme toteutumista ja pääsisimme ajatustemme paratiisisaarelle Madeiralle.